Skogsindustrin har bildat en informell arbetsgrupp som ser över möjligheterna till att höja fordonens totalvikter från dagens 60 ton till 80 ton. Det skulle minska antalet billlass och bilarna skulle räcka till, säger Harri Rumpunen Skogsindustrin, som är gruppens koordinator.,,Timmeråkarna Kalevi Saari och Timo Rantamaula från Norra Finland är dock tveksamma till att öka totalvikten. Enligt dessa räcker dagens 60 ton. Om man höjer till 80 ton, ökar slitaget på både vägar och fordon.,
, Tapani Pöyry på Vägverket i Lappland, samt Jari Mutanen Virkesanskaffare på Stora Enso är positiva till förslaget,
,Harri Rumpunen poängterar att planerna fortfarande är i sin linda. I gruppen finns representerade förutom de stor skogsindustrierna även Metsähallitus och transportförbundet. Ide´n kommer från Sverige där man har liknande funderingar.*,,* Skogforsk kommer i början av 2009 att bedriva försök i Norrbotten med 32 meter långa fordon som har fyra virkespaket istället för 3. Man kommer att köra från Överkalix ner till Piteå med fordonet. Fortfarande återstår det att lösa ett problem med en bro över Ängesån i Överkalix, vars hållfasthet inte är riktigt fastställd ännu . Det kommer dock att lösa sig före test starten, säger Claes Löfroth, teknikforskare på Skogsforsk i Uppsala.,
,Ivar Palo
,SkogsSverige
,Källa: Pohjolan Sanomat, ,