”Aspen” är en film om naturhänsyn för Skogforsks interaktiva rådgivningssajt Skogskunskap.se. I filmen berättar den legendariske insektsexperten Bengt Ehnström hur spännande arter är beroende av aspens komplexa miniatyrvärld. Forskarna Jan-Olov Weslien vid Skogforsk och Lena Gustafsson vid SLU visar samtidigt hur man bedriver ett skogsbruk som gynnar aspens mångfald. Över 7 000 personer har hittills sett filmen på Skogskunskap.
– Jättekul att så många redan har sett den, och jag hoppas att priset kan skapa mera uppmärksamhet runt det här vackra, viktiga och spännande skogsträdet, säger professor Jan-Olov Weslien vid Skogforsk.
Kunskapen om hänsyn till aspen kommer från Skogforsks och SLU:s forskningsprogram Smart Hänsyn, som leddes av professor Lena Gustafsson.
– Jag tycker att film är ett väldigt bra sätt att sprida forskningsresultat, säger hon. Vi har jobbat med målgruppsanpassning och försökt väcka nyfikenhet, och det här är ett bra kvitto på att vi lyckats.
Filmens interaktivitet gör att tittaren kan klicka på detaljer i filmen, då stannar huvudfilmen upp och man får veta mera i form av ett filmklipp, en intervju eller närbilder.
– Interaktiva filmer används mest i reklam, men jag tror att vi kommer att se mera av tekniken i pedagogiska sammanhang, konstaterar filmens producent Sverker Johansson.
Aspen har tidigare vunnit silver i miljödokumentärklassen vid World Media Festival i Hamburg.
Se filmen:
”Aspen” kan du se på www.skogskunskap.se/aspen
Kontakt
Jan-Olov Weslien, Skogforsk: 070- 698 59 29
Lena Gustafsson, SLU: 070-302 27 47
Sverker Johansson, Bitzer Productions AB: 070-354 09 77
Fakta om Publishingpriset
Publishingpriset är en årlig jurybedömd pristävling för med nio olika filmkategorier. Sedan 1990 har priset delats ut och anses vara Sveriges mest heltäckande kommunikationstävling.
Publishingpriset är fristående från branschens organisationer och finansieras fullt ut av deltagaravgifter. Juryn består av verksamma kommunikatörer såsom fotografer, grafiska formgivare, filmproducenter, journalister, redaktörer och UX-designers. De granskar, värderar och jämför tävlingsbidragen, som bedöms utifrån ett antal kriterier. Bedömningskriterierna och juryns rangordningspoäng är offentliga.
”Aspen” fick i juryns bedömning 98 poäng av 100 med motiveringen ”För bra ljudmix, vackert filmfoto och nyskapande interaktivitet”.
Läs mer om Publishingpriset HÄR.