Etanolprogrammen leder i stället till ökade globala utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser, åtminstone de närmsta 50-60 åren., Det skriver Expertgruppen för miljöstudier i ett pressmeddelande ,
, Många länder har omfattande och kostsamma program för att ersätta fossila drivmedel med biobaserad etanol. Syftet är att minska koldioxidutsläppen från transporter. Ny forskning visar dock att effekterna inte blir de förväntade. ,
,Etanolsatsningarna ökar de globala utsläppen istället för att minska dem, åtminstone på rimligt lång sikt. Detta påstås i en rapport som Expertgruppen för miljöstudier i dag överlämnar till Finansdepartementet – Etanolens koldioxideffekt – en översikt av forskningsläget. Rapporten är författad av professor Sören Wibe, vid Sveriges lantbruksuniversitet, Umeå. Expertern beräknar på basis av nya forskningsrön att det svenska etanolprogrammet sedan år 2000 har ökat koldioxidutsläppen med omkring 20 miljoner ton jämfört med om motsvarande transportarbete utförts med bensin.,
,Sören Wibe skriver i rapporten att:
,”etanolprogrammens oväntade effekter på koldioxidutsläppen går via komplicerade händelseförlopp på bl.a. energi- och drivmedelsmarknaderna samt marknaderna för livsmedel och jordbruksmark. Något förenklat förklaras effekterna av tre förhållanden. ”,
,,
,
,
,
, Risk för brist på mark för odling av livsmedel
, Etanolprogrammen leder till att skog eller orörda gräsmarker tas i anspråk för att odla grödor för framställning av etanol, livsmedel eller djurfoder. Denna nyodling frigör stora mängder koldioxid till atmosfären. Denna effekt uppträder oavsett var någonstans man anlägger odlingen av etanolgrödor,
, Markanvändningseffekten ger ett engångsutsläpp, men den innebår att etanolen drar på sig koldioxidskuld som kan ta uppemot 50-60 år att betala av. Först därefter kan etanolsatsningarna minska de globala växthusgasutsläppen.
,, Senare tids forskning visar enlig Wibe att industriländernas kostsamma etanolprogram ökar de globala växthusgasutsläppen i stället för att minska dem, åtminstone på rimligt lång sikt. Det svenska etanolprogrammet beräknas sedan år 2000 ha ökat koldioxidutsläppen med omkring 20 miljoner ton, jämfört med om samma transportarbete utförts med bensin.
,
, En avveckling av Sveriges och EUs etanolprogram kan således väntas minska, och inte öka, de globala koldioxidutsläppen, åtminstone på 30-60 års sikt. Vidare kan det ha en dämpande effekt på de internationella livsmedelspriserna, vilket skulle vara gynnsamt för världens fattigare länder. ,
, Ivar Palo
,
,,