E-handel kommer starkt

5 oktober 2000 E-handel kommer starkt inom trähandeln.Det framgick på ett seminarium i Jönköping 4 oktober

Framtidens virkeshandel (2000-08-28) ,,Mycket håller på att hända när det gäller handeln med trävaror. Kunderna förändras, nya medier och verktyg dyker upp och till och med ekonomin är ny. Till detta kommer nya, snabbt expanderande leverantörer från andra sidan Östersjön. Hur ska framtidens sågverk bära sig åt för att sälja sitt virke med förtjänst?,,Elmia anordnade ett kvällsseminarium den 4 oktober om framtidens virkeshandel på Stora hotellet i Jönköping. Seminariet hölls i samband med den stora Trämässan Elmia Timber som på går under veckan. I panelen fanns representanter från såväl producenter som kunder och från traditionella handelsled och från nya.,,Moderator var VD för nybildade Svenskt Trä, Michael Westin.,Han öppnade seminariet med att säga att 6 procent av de svenska träföretagen jobbade med e-handel. 50 procent hade i en enkät svarat att de räknade med att bedriva e-handel inom två år.,,Bland talarna fanns Lars Woody Olsson, legendarisk virkeshandlare med 50 års erfarenhet. Woody gjorde en historisk tillbakablick och talade om strukturrationaliseringen inom sågverksindustrin, samt tider när ryssarna placerade sina stora virkesutbud på marknaden, vilket alla andlöst väntade på. Han menade att dagens sågverk är mer kundanpassade än tidigare, framför allt i södra Sverige. Bulkhanteringen har nästan helt försvunnit.,,Woody tror inte att e-handeln inom trä kommer att utvecklas så snabbt som många tror.,,Per-Olof Brehmer, professor från Linköpings Universitet talade om tre tänkbara framtida affärsmönster. Han satte företaget i centrum. I dess omgivning fanns kunden samt ett värdenätverk och en matchande affärsdesign. ,,Man kunde tänka sig:,,1. Köparside drivna med transaktioner istället för relationer,2. Marknadsplatser med många köpare och säljare,3 Säljdrivet – en säljare till många kunder. Här är relationen viktigare än priset.,,E-handel passar alla tre typerna med variation efter säljarnas och köparnas förmåga. Per-Olof trodde på en ”roligare framtid” inom trähandeln.,,Lars Olof Rask, logistik professor från Växjö Universitet talade om stordrift och kunder som kräver stor sortimentsbredd på sina leveranser, centrala inköp med vässade logistikkrav, JIT, och små lager. Han exemplifierade med DO-it your self varuhus i USA som säljer allt för hemmasnickaren.,,IT-tillämpningar, MPS med mera är ett måste för säljare som vill hänga med i detta race. Kundens krav på säljarens förmåga att sälja hela produktsortiment ökar.,Det svenska exemplet är IKEA är en sådan kund.,Han pekade dock på att det även framgent bör finnas utrymme även för små starkt specialiserade företag.,,Keith Richmond, VD på e-handelsföretaget Timberline presenterade sitt företags lösningar på e-handel och annonserade en förnyad webbsite med ny teknik som släpps 5 oktober på Elmia Timber. Keith trodde att e-handeln är här för att stanna. Både säljare men framför allt köparna är vinnare. Förlorarna är de som ej hoppar med på tåget snabbt.,,Mattias Thavelin SCA presenterade SCA WoodShop som lägger ut sågade kvantiteter på webben där utvalda kunder med möjlighet till inloggning kan lämna bud på de utlagda posterna.,,Systemet är integrerat i affärssystemen vilket är ett måste för att det ska fungera. Woodshop ska vara enkel att använda, men lämpar sig inte för den som har speciella krav /vill ha specialsortiment.,,Mattias pekade på att detta inte konkurrerade med agenter, det vill säga att kunden kunde gå förbi sin normala leverantör. SCA följer dock ingångna avtal så den risken fanns inte och han nämnde att detta var ett bra sätt att få ut bättre pris för svårplacerade kvantiteter än vad som tidigare varit möjligt.,,,Seminariet avslutades med en summering av Michel Westin som tackade den relativt stora publiken för deras deltagande.,,Bland åhörarna,Ivar Palo,SkogsSverige

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Erik leder LRF efter Hatt
SkogsJobb