Domtar vill in på hygienmarknaden

11 december 2009 Det kanadensiska skogsföretaget Domtar tittar på nya marknader och lockas av den höga tillväxten inom segmentet hygienartiklar gjorda av pappersmassa. SCA ser med andra ord ut att få en ny stor konkurrent i sin huvudfåra.

Domtar vill försöka komma bort från att bara sälja pappeersmassa till någon kund som vi bara stöter på. istället vill man hårdsatsa på en ny affärsmodell, berätta de direktören John Williams på en konferens i New York nyligen. Vi har styrt över vår verksamhet ganska kraftigt till den nya inriktningen under 2009 och fortsätter att göra det under 2010, berättade han.,

,Det Monteral-baserade företaget konverterade nyligen sin massafabrik i Plymouth, North Carolina till att producera fluffmassa som används i blöjor och inkontinensprodukter för vuxna. Domtar verkar ha inspirerats av SCA som ju hårdsatsat på hygienmarknaden de senaste åren och betraktas som världens tredje största hygienföretag. De sistnämnda kommer knappast att få någon ro inom ”sitt” marknadssegment.,

,Domtar som är den största integrerade tillverkare av obestruket freesheet papper i Nordamerika och den näst största i världen baserat på produktionskapaciteten. Företaget tillverkar också papergrade, ludd och massa för specialpapper och sysselsätter 10.500 människor Företaget har haft problem under lågkonjunkturen det senaste året och tittar uppenbarligen med stora ögon på den höga tillväxten inom hygiensegmentet.,

,Domtar ser Loblolly pine (en högvuxen tall-art som det finns gott om i North Carolina) som en bra råvara för att få fram den rätta massan till högabsorberande fluff som man kan tillverka t.ex blöjor av. I Kinas växande medelklass som förväntas uppgå till 600 miljoner inom 15 år ser man en starkt växande efterfrågan av hygienprodukter. ,

,Ivar Palo
,ww.skogssverige.se
,Källa: Winnipegfreepress.com

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Axel och Anders börjar på Forum Fastighetsekonomi
SkogsJobb