Hans-Eric Johansson är utvecklingsansvarig för Skanskas trähus. Hans-Eric har varit en eldsjäl och drivkraft för konstruktioner i trä inom Skanska.,,, Hans-Eric gjorde en historisk tillbakablick över träanvändning och pekade på att timmermän historiskt till 1840 när skråväsendet avskaffades haft kontrollen över såväl råvara som byggnation. Från 1850 blev situationen en annan. Byggarna blev mer specialiserade och förlitade sig på att andra skulle leverera byggprodukterna..,,Ännu idag står dock husbyggande för 70 % av sågade trävaror och träskivor, mest inom husbyggnad varav bostäder är mest trävaruintensiva.,,,Byggnadsindustrin har det senaste decenniet genomgått stora strukturella förändringar. Kvar finns (i Sverige) en handfull mycket stora företag och ett större antal mycket specialiserade småföretag. De mellanstora har helt försvunnit.,,De stora byggföretagen är på väg att bli stora internationella kunskapsföretag. De satsar på megaprojekt där få har produktionskunskap (jämför Öresundsbron).,,Husbyggnad idag innehåller ingen produktion som ger konkurrensfördelar. Kunnandet är så allmänt spritt att ingen har något försteg före andra. De stora tar rollen som utvecklare och projekterare och genomför projekten via underentreprenörer och leverantörer.,Att producera hus för eget fastighetsägande tillhör inte kärnverksamheten längre och minskar.,,Företagen skapar vinster genom att,Öka intäkterna –säljer direkt till slutkund,Minskar kostnaderna genom rationella välplanerade inköp med fokus på slutkostnad.,Outsourcing av ej strategiska resurser som t.ex egen produktionsapparat.,,De små byggföretagen blir produktionsspecialiserade på ombyggnad och underhåll, ibland även med egen komponenttillverkning. De blir mer och mer underleverantörer till storföretagen..,De små företagen skapar vinster genom ökad kundvård och specialisering, minimal administration och avveckling av icke mervärdesskapande tjänster.,,,Ø Trä som material är helt accepterat och har många mjuka värden som Miljöanpassning, design, och känsla är nyckeord när man säljer trä. Kunden vill ha trä och har hög betalningsförmåga om han/hon får sina önskemål tillgodosedda.,,Ø Byggföretagen bygger i trä om de kan tjäna pengar på detta.,,Ø Träindustrin måste påverka byggindustrins kunder att efterfråga trä. Det finns många goda argument.,,Ø Trämanufakturföretagen måste skapa träbyggnadssystem som passar byggnadsindustrins stuktur. De sistnämnda väljer de system som uppfyller deras förväntningar. Byggnadsindustrin är helt materialneutral och har inget eget intresse av att utveckla produktionssystem i trä. Däremot är de villiga att köpa bra system för kunder kommer i sådana fall att finnas.,,Ø Lär av andra materialtillverkares framgångskoncept som utvecklat produkter från enkla delar till kompletta system,,,
Den nya byggindustrin kräver skräddarsydda lösningar av träbranschen
2 oktober 2001 Miljöanpassning, design, och känsla är nyckeord när man säljer trä. Kunden vill ha trä och har hög betalningsförmåga om han/hon får sina önskemål tillgodosedda.