”Carton of the year”: Naturlig skönhet får taktil inramning

24 september 2015 Förpackningen för ambuja, den naturliga hudvårdsserien från Legart Forschungsatelier, blev den stora vinnaren när den europeiska kartongbranschen röstade fram ”Carton of the Year”. Den vinnande förpackningen är gjord på Invercote G 200 g/m2 från Iggesund Paperboard och har en spännande öppning och förslutning som verkligen utnyttjar Invercotes strukturella egenskaper. / INS

”Jag gläds åt och gratulerar dem till vinsten. De har varit modiga och innovativa i sin lösning och dessutom lyckats med konststycket att förena den djärva strukturella designen med en taktil och kvalitativ upplevelse för konsumenten”, säger John Mitchell, ansvarig för Iggesunds europeiska försäljning till konverterare och varumärkesägare.

”Sedan är vi ju extra glada när Invercote används till förpackningar som har designhöjd och som utmärker sig i butikshyllorna”, lägger han till.

Extremt elegant färgsättning och en perfekt koreografi vid öppning och stängning – få förpackningar återspeglar det värdefulla innehållet på ett så raffinerat sätt. Det estetiska fokus som skapas ger också en känsla av teknologisk höjd och varumärkets värde. Öppningens grundidé är som hämtad från naturen – som en blommas eller en frukts öppning.

Ett magnetlås ger ett hörbart klick när förpackningen stängs. Ljudeffekten blir också en bekräftelse på att förpackningen har förslutits, samtidigt som den förstärker känslan av att man håller något värdefullt i handen, både varaktigt och naturligt.

Den naturliga harmoni som ambujas förpackning förmedlar kan bara åstadkommas med kartong. Konsumenter med känsla för design har reagerat positivt på utformningen och uppfattat förpackningen som ett kraftfullt stöd för produktens positionering i lyxsegmentet, samtidigt som den ger utrymme för många spännande presentationslösningar i butik, heter det i beskrivningen av tävlingsbidragen. Juryn var också entusiastisk i sin motivering:

“Det var ett stort nöje att interagera med den här förpackningen. Känslan av kartongmaterialet i handen var underbar och slät. Det som verkligen imponerade på juryn var öppningsmekanismen, där toppnumret var det hörbara klicket vid stängning. En förpacknings som i så hög grad talar till flera sinnen kommer också att vara tilltalande för den enskilde konsumenten”, skriver juryn i sin motivering.

Förpackningarna har konverterats av österrikiska Offsetdruckerei Schwarzach för varumärkesägaren Legart Forschungsatelier. För den strukturella designen svarar Herwig Bischof och Johannes Gautier, den senare också för den grafiska formen. Förpackningen gjordes på Invercote G 200 g/m2 från Iggesund Paperboard.

Iggesund
Iggesund Paperboard är en del av den svenska skogsindustrikoncernen Holmen, en av världens 100 mest hållbara industriföretag enligt FN:s hållbarhetsindex Global Compact Index. Iggesunds omsättning är i närheten av 5 miljarder SEK och flaggskeppsprodukten Invercote säljs i mer än 100 länder.

Företaget har två produktfamiljer, Invercote och Incada, som båda återfinns bland de mest kvalitativa produkterna i sina respektive segment. Sedan 2010 har Iggesund investerat 3,3 miljarder SEK för att öka energieffektiviteten och minska de fossila utsläppen från sina kartongfabriker, investeringar som nära nog gör de bägge bruken självförsörjande på el.

Iggesund och Holmenkoncernen rapporterar sina fossila koldioxidutsläpp till det internationella projektet Carbon Disclosure Project. Miljödata är integrerade i företagets årsredovisning som görs i enlighet med GRI:s, Global Reporting Initiative, högsta nivå för hållbarhetsredovisning.

För mer information
Staffan Sjöberg
Public Relations Manager
staffan.sjoberg@iggesund.com

Iggesund Paperboard
SE-825 80 Sverige
Tel: +4665028256
Mobile: +46703064800
www.iggesund.com

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Eric är ny på Biometria i södra Sverige
SkogsJobb