Är biobränslet verkligen miljövänligt? Är det bra för klimatet? Nej, oftast inte, hävdar allt fler forskare och experter. Även EU-kommissionen är nu tveksam. Men i Sverige märks inte mycket av kritiken.,
,Här hemma används exempelvis uttrycket miljöbil för bilar som körs på etanol tillverkat av vete — trots att många forskare anser att klimatvinsterna inte är särskilt stora. , ,”Att använda vete är energimässigt tveksamt. Och majs som man använder i USA är ännu värre. Alltför mycket energi går åt vid etanolframställningen för att man ska kunna tala om någon större vinst”, säger Sven Kullander, professor emeritus i högenergifysik och ordförande i vetenskapsakademiens (KVA) energiutskott.,,KVA lade i november i fjol fram en rapport där satsningen på biobränsle kritiserades. Tidigare har forskare vid Chalmers i Göteborg visat att satsningen i bästa fall inte kan vara något annat än en övergångslösning.,,I USA har Nobelpristagaren Paul Crutzen hävdat i en rapport att biobränslen i vissa fall ger upphov till mer utsläpp av växthusgaser än fossila drivmedel. Ett exempel är diesel från palmolja som, enligt holländska forskare, kan ge tre gånger större utsläpp än vanlig kolkraft.,,Och rapporterna bara fortsätter att komma in. I Storbritannien varnade experter vid Royal Society i en rapport 14 januari för att satsningen på biobränslen inte kommer att leda till några minskningar av utsläppen av växthusgaser, och till och med kan leda till skador på miljö och natur om inte den brittiska regeringen skapar klara regler för vilka grödor som används.,,En annan rapport har nyligen presenterats av schweiziska forskare på uppdrag av landets regering. Där har forskarna bedömt 26 olika biobränslen utifrån två utgångspunkter, dels hur mycket de kan reducera växthusgasutsläppen jämfört med vanlig bensin, dels vilka effekter de har på natur och miljö i stort.,,Att beräkna sådana kostnader är komplicerat. När det gäller klimatberäkningar måste man dels ta hänsyn till hur mycket energi som går åt vid framställningen av bränslet, dels var och hur grödan odlas. När det gäller miljöeffekter handlar det i hög grad om vilka ingrepp i naturen som odlingarna medför.,,Oljepalmsplantager anläggs exempelvis på mark som tidigare var regnskog. Att hugga ner regnskog, där enorma mängder kol lagras i växtligheten, leder dels till stora utsläpp av koldioxid, dels till väldiga skador på den biologiska mångfalden.,,Forskarnas analys visar att 21 av de 26 bränslena minskar växthusgasutsläppen med 30 procent eller mer jämfört med bensin. Men nästan hälften av dem, 12 av 26, orsakar ändå större miljöskador än fossila bränslen. Till den gruppen hör dessvärre några av de ekonomiskt mest betydelsefulla: diesel från brasiliansk soja, etanol från amerikansk majs, diesel från europeisk raps.,, Till och med etanol från brasilianska sockerrör — som i debatten ofta framhållits som ett av de bästa alternativen — resulterar i större miljökostnader än bensin, enligt de schweiziska forskarna.,,Överlägset bäst, att döma av rapporten, både från klimat- och miljösynpunkt, är bränslen framställda av restprodukter från jord- eller skogsbruket. Sven Kullander tror, liksom andra forskare, att biogas framställd av biologiskt nedbrytbart material är det mest vettiga på sikt.,,Biogas är dock just nu inte aktuellt i Sverige. I stället är det etanol som gäller, vilket alltså många forskare är kritiska till. Nyligen varnade även EU-kommissionen för problemen. Fast bland svenska politiker är det tyst, och försäljningen av etanolbilar går lysande.,,”Det är lätt att förstå. Det har satsats hårt på etanolspåret i Sverige. Det gör att det blir jättesvårt att ta till sig nya fakta. Man har bundit upp sig för mycket”, säger Sven Kullander till Dagens Industri.,,
,Ivar Palo
,SkogsSverige
,Källa:DI,, ,