– I skolskogarna lär sig skolelever hur skogen fungerar och brukas. Det är viktigt att stadsbarnen inte blir för ”betongiga”, utan förstår det här med skog, natur och klokt skogsbruk.
Det säger Anna Malmström på Föreningen Skogens kansli. Hon arbetar med Skogen i Skolans storstadssatsning i Stockholm. Den behövs.
– Alla pedagoger i storstan är inte vana vid att undervisa i skogen. För en lärare i Dalarna kan det ligga jättenära till hands, men det går bra på många ställen i Stockholm också. Den skola som nyligen startade i Tullinge har bara en liten skog inpå skolan. Det räcker. Och även en liten stadspark kan användas för att studera träd och löv i olika ämnen.
Anna Malmström ska tillsammans med Skogens i Skolans region Mälardalen presentera Skogen i Skolan som pedagogisk möjlighet för skolorna, men också börja anpassa pedagogik och övningar mer till stadsmiljön. På sikt kan det bli en hjälp till alla i skogsbranschen som arbetar med Skogen i Skolan runt städerna.
– Det behövs kanske en enklare uppdelning i vad som kan göras på skolan och vilka övningar man koncentrerar till en dag när klassen reser ut i skogen.
Genom Skogen i Skolan kan eleverna också få upp ögonen för en framtid i skogen.
– Ungdomar som tidigt har kontakt med skogen börjar i större utsträckning på skogsutbildningar. Vi behöver stadsbor som söker sig till skogssektorn.
Tidningen SKOGEN 8/2015