Stora Ensos omstrukturering av sin ekonomiadministration blir enligt pressmeddelandet, en av de mest ,omfattande omstruktureringarna av en ekonomifunktion i de nordiska länderna. ,Åtgärden förväntas avsevärt minska kostnaderna inom funktionen och förbättra ,verksamhetens kvalitet. ,,,Capgemini kommer att under outsourcingavtalet ansvara för större delen av ,Stora Ensos transaktionsbehandling såsom hanteringen av inköpsfakturor. ,
, Sköts från Indien och Polen
,Tjänsterna till Stora Enso kommer att utföras av ett team på Capgemini Business ,Process Outsourcing (BPO) förlagt i första hand i Indien och Polen. ,Outsourcingen är planerad att inledas i början av 2009 och vara fullt genomförd ,under fjärde kvartalet 2009. ,
,Outsourcingen väntas minska Stora Ensos personal ,med cirka 300 personer. ,,Utöver outsourcingen av funktioner till Capgemini kommer Stora Enso även att ,etablera ett centraliserat servicecenter i Kotka i Finland och att ha kvar ,endast små ekonomifunktioner i huvudländerna i stället för de nuvarande ,servicecentren i Finland, Sverige och Tyskland. ,
,Ivar palo
,SkogsSverige,