300 tjänster bort på Stora Enso

5 november 2008 Stora Enso lägger ut sin ekonomiverksamhet. Den ska i fortsättningen skötas av konsultföretaget Capgemini. Men åtgärden väntas minska Stora Ensos personal med cirka 300 personer, enligt ett pressmeddelande från koncernen.,

Stora Ensos omstrukturering av sin ekonomiadministration blir enligt pressmeddelandet, en av de mest ,omfattande omstruktureringarna av en ekonomifunktion i de nordiska länderna. ,Åtgärden förväntas avsevärt minska kostnaderna inom funktionen och förbättra ,verksamhetens kvalitet. ,,,Capgemini kommer att under outsourcingavtalet ansvara för större delen av ,Stora Ensos transaktionsbehandling såsom hanteringen av inköpsfakturor. ,

, Sköts från Indien och Polen
,Tjänsterna till Stora Enso kommer att utföras av ett team på Capgemini Business ,Process Outsourcing (BPO) förlagt i första hand i Indien och Polen. ,Outsourcingen är planerad att inledas i början av 2009 och vara fullt genomförd ,under fjärde kvartalet 2009. ,

,Outsourcingen väntas minska Stora Ensos personal ,med cirka 300 personer. ,,Utöver outsourcingen av funktioner till Capgemini kommer Stora Enso även att ,etablera ett centraliserat servicecenter i Kotka i Finland och att ha kvar ,endast små ekonomifunktioner i huvudländerna i stället för de nuvarande ,servicecentren i Finland, Sverige och Tyskland. ,

,Ivar palo

,SkogsSverige,

Hämtar fler artiklar
Till Skogen startsida
På väg
Axel och Anders börjar på Forum Fastighetsekonomi
SkogsJobb