Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa låsta medlemsartiklar?

Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.
- Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
- Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
- Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
- Digitala skogsfrukostar och seminarier
- Exkursioner runt om i landet
- Unika förmåner och rabatter
Redan medlem?
Få om ens något av alla skogsutrustade atv-ekipage SKOGEN har testat har resulterat i ett snudd på rent protokoll, men fyrhjulingen Can-Am Outlander 570 och timmervagnen Kranman T1100 kommer nära. Under tre veckors tuff användning har inga delar skramlat loss, gängats upp, slitits ut, spruckit eller ramlat av. Kort sagt, kvalitetskänslan var påtaglig hos både fyrhjulingen och vagnen och det är inget vi varit bortskämda med när det gäller liknande ekipage.
Vår ambition var att prova ekipagets allsidiga användbarhet i ett småskaligt skogsbruk. Vi lastade och körde fram gallringsvirke och brännved – ju närmare stubben, desto bättre. Dessutom körde vi grus med ett insatsflak och förutom på traktor- och skogsbilvägar körde vi även på ridvägar och stigar.
Prisvärd fyrhjuling Kvalitet till ett pris som inte skapar ett allt för stort hål plånboken gör att Can-Am Outlander 570 kan vara intressant för många småskaliga skogsbrukare. Den kombinerar generös frigångshöjd med god stabilitet och smidiga köregenskaper. Till det bidrar en styrservoeffekt som är variabel i tre steg och som ger kontroll vid körning med diffspärrad fyrhjulsdrift och lastad vagn i skogen.
Motorn från Rotax ger bra kraft inom ett väl avpassat varvtalsområde. Högväxel och extra låg lågväxel ger möjlighet att få ner de 48 hästkrafterna i marken utan att riva sönder underlaget. Växellägena som väljs med en spak i kulisslägen var distinkta, men inte alltid så lättarbetade.
Ovanligt tystlåten Hydrauliska skivbromsar på alla hjul svarar mot tuffa krav, liksom dragkroksfästets föredömligt kraftiga förankring i chassiet. Fyrhjulingen tillhör dessutom de tystare vi har kört.
Den modell vi testade var endast standardutrustad för skogsbruk, men ett av marknadens mer generösa tillbehörssortiment ger stora möjligheter att ytterligare anpassa fyrhjulingen efter individuella krav.
Kvalitetsupplevelsen naggas egentligen bara av en sak: centralinstrumentets elektronik. Särskilt bränslemätaren, den var inte tillförlitlig utan visade fel.
Bra timmervagn För att göra skogsekipaget komplett utrustade återförsäljaren Oktan Sverige fyrhjulingen med den svensktillverkade timmervagnen Kranman T1100 med 22-tums boggihjul utan drivning. Det visade sig vara ett bra val.
Vagnen var utrustad med fjärrstyrd VK 1100 vajerkran vars vinsch drevs av ett eget tolvvoltsbatteri monterat på vagnen. Lösningen kräver separat batteriladdning, men i gengäld elimineras risken att ladda ur fyrhjulingens eget batteri eller smälta delar av dess elsystem. Kraften i batteriet räckte gott för en hel dags arbete med kranen som faktiskt kändes starkare med batteridrift.
Flexibel last Vagnens lastyta kan varieras genom att den kraftiga centralramens längd kan justeras cirka 120 centimeter. Ett enkelt flyttbart laststödben med högt placerad infästningspunkt ger vagnen mycket god stabilitet vid kranarbete i sidled. Tre lastbankar med sex delbara stakar gör att man även kan transportera kortare bitar.
Klarar vikten Lastkapaciteten är 1 100 kilo och mer än tillräcklig. Våra timmerlass nådde alltid skyddsgrindens överkant innan den maximala lastvikten uppnåddes.
Ett avtagbart parkeringsstödben underlättar till- och frånkoppling av vagnen.
Fotplattan på laststödbenet är den enda detaljen vi vill anmärka på. Den borde vara större. Den som levereras nu sjunker gärna ner i marken.
Can-Am Outlander 570
• Robust
• Tyst
• Prisvärd

• Bränsle- mätaren
Kranman T1100

• Robust

• Liten fotplatta
Can-Am Outlander 570 PRO T3
Motor: vätskekyld Rotax v-twin, fyrtakt.
Slagvolym: 570 cm3.
Effekt: 35,3 kW (48 hk).
Elsystem: 12 v.
Tändsystem: TCI-ECU brytarlöst.
Bränslesystem: elektrisk insprutning.
Bränsletank: 20,5 liter.
Kylsystem: Vätskekylning, termostatstyrd elfläkt.
Växellåda: Steglös variator, manuellt manövrerad låg-hög-back.
Kraftöverföring: 2WD/4WD/Visco-Lok QE främre differential med automatisk spärr
Bromsar: dubbla ventilerade skivor (fram), enkel skiva (bak), hydrauliska tvåkolvsok.
Styrsystem: DPS trestegsservostyrning med från förarplats valbara funktioner.
Hjulupphängning fram-bak: Dubbla A-armar.
Mått: 2 184×1 168×1 240 mm (LxBxH). Hjulbas, 1 260 mm. Markfrigång, 305 mm.
Vikt: 319 kg.
Dragkapacitet: 590 kg.
Pris: 77 900 kr plus moms.
Kranman T1100
Vikt: 165 kg.
Lastkapacitet: 1 100 kg.
Mått: 1 300 mm bred, 3 000-4 200 mm lång. Markfrigång, 390 mm. Grind, 600 mm hög.
Bankar: tre med sex delbara stakar
Mått, stakar: höjd 550 mm, 1 200 mm mellanrum.
Däck: 22/11-8 tum sexlagers.
Kran: VK 1100, 250 kg max belastning.
Pris: 20 500 kr plus moms.
SKOGEN 4/2018




