Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa låsta medlemsartiklar?

Då behöver du bli medlem i Föreningen Skogen. Med ett medlemskap förkovrar du dig genom exkursioner och seminarier. Du blir en del av vår gemenskap och får dessutom ta del av dina unika medlemsrabatter och förmåner.
- Medlemskap i Föreningen Skogen (12 månader)
- Tillgång till medlemsartiklar på skogen.se
- Tillgång till Tips & Råd på skogen.se
- Digitala skogsfrukostar och seminarier
- Exkursioner runt om i landet
- Unika förmåner och rabatter
Redan medlem?
1. Tvätta fyrhjulingen ordentligt, även underredet. Vaxa blanka metalldelar för att undvika rost. Undvik att få vax på matta plastdetaljer.
2. Fyll tanken med färskt bränsle. Det minimerar risken för kondens.
3. Starta motorn och varmkör. Slå av, byt olja och oljefilter.
4. Rengör luftfiltret och dess hus.
5. Kontrollera samtliga vätskenivåer. Även motoroljan. Fyll på om det behövs. Var noga med kylarvätskans blandning. Den ska bestå av hälften frostskyddsmedel och hälften avjoniserat vatten. Undvik brunns- och kranvatten eftersom det kan innehålla ämnen som ger avlagringar.
6. Ta loss tändstiftet, häll en matsked motorolja i hålet och dra försiktigt runt motorn några varv med tändningen avslagen. Sätt sedan tillbaka tändstiftet.
7. Kontrollera batteriets laddning. Underhållsladda vid behov.
8. Kontrollera att däcken håller rekommenderat lufttryck eller lite däröver. Palla upp fyrhjulingen så att hjulen går fritt, men var försiktig så att inte drivaxlar och hjulupphängningens bärarmar skadas. Placera pallningen under chassit, inte under fotsteg eller andra detaljer av plast och se till att maskinen står stabilt. Om den inte pallas upp ska däcktrycket ökas så att hjulen inte deformeras.
9. Täck gärna över med ett anpassat överdrag, men undvik täta plastmaterial. Luften måste kunna cirkulera så att det inte bildas kondens under täcket.
10. Undvik att starta motorn under uppställningen. Om du måste, se till att den får gå tills den har blivit helt varmkörd. Vid kortare körningar bildas lätt kondens och aggressiva förbränningsrester, kallslam, som kan skada motorn.
SKOGEN 11/2015
