Var vänlig ladda om sidan
Vill du läsa hela artikeln?

Då behöver du bli prenumerant på Tidningen Skogen, en helt oberoende tidning för ett lönsamt skogsbruk och god naturvård.Skoglig läsning under hela året där du får nörda ner dig i skogsskötsel, virkesmarknad och teknik.Du har även valmöjligheten att bli medlem i Föreningen Skogen för att ta del av ännu mer kunskap genom exkursioner och digitala skogsfrukostar.
- Tillgång till artiklar på skogen.se
- Tidningen Skogen hem till brevlådan (11 nr)
- E-tidning
- Mediaarkiv
Redan prenumerant?
Lastbilen är en Scania R 450E, 6×2*4, och utrustad med en elmotor på 450 kW. Det kan jämföras med effekten från en förbränningsmotor motsvarande cirka 610 hästkrafter. Batterierna är Scanias egentillverkade NMC-batterier och installerad kapacitet är 624 kWh, vilket gör lastbilen väl anpassad för regionala transporter mellan Holmens anläggningar i Östergötland.
Räckvidden för 72-tonsekipaget beräknas till cirka 25–30 mil för den aktuella driften. Med 45 minuters laddning adderas ytterligare cirka 12–15 mils räckvidd.
Det aktuella fordonet blir den tolfte och sista som driftsätts i det så kallade TREE-projektet. Det är Skogforsk tillsammans med 23 samarbetspartners, vars mål är att visa hur hälften av skogsindustrins nya lastbilar kan vara elektrifierade 2030.
Åkeriet som ansvarar för bilen är Alltransport. Den kommer att köra flis mellan Holmens kombinat i Braviken, med sågverk och pappersbruk, samt sågverk i Linghem.
– Vi som transportör vill möjliggöra våra kunders omställningsresa mot mer miljövänliga transporter och bygger långsiktiga samarbeten som ger oss modet att våga investera i ny teknik. Omställningen kräver en palett av tekniker och bränslen för att skapa en mer hållbar transportsektor, säger Mathias Lidén, vd på Alltransport, i ett pressmeddelande från Holmen.
Holmen ser stor potential i att elektrifiera transporter sker på bestämda sträckor med tydliga förutsättningar:
– Genom projektet TREE lär vi oss om elektrifierade transporter. Flistransporter är tacksamma att börja testa med – rutterna är planerbara och därmed enklare att optimera, säger Erik Olsson, virkeschef på region Syd på Holmen Skog, i pressmeddelandet.
