Dubblering möjlig?

Bild för Gäst Written by Gäst (ej verifierad) On the
Säg inlandsbanan och de flesta tänker på äventyrsresor med rälsbuss genom storslagna norrländska landskap. Men det är bara grädden på moset. För faktum är att Inlandsbanan är en av landets större transportleder för biobränslen och skogsråvara.

SKOGEN har kollat läget och träffat Hans Jonsson, produktions- och personalplanerare hos Inlandsbanan AB som ansvarar för Inlandsbanan.
— Cargo Net, ett norskt järnvägsföretag som vi har affärskontakter med, brukar lite avundsjukt säga att Sverige är perfekt för järnvägstransporter. Man nämner Inlandsbanan och liknar den vid en pulsåder mitt i landet. Med anslutningar når den både hamnar och industrier i både öster och väster. Dess-utom ligger ju de största förråden av skogs-råvara längs Inlandsbanan. Och enligt norskarna borde det ju göra den här järnvägen till det naturliga transportalternativet, säger Hans Jonsson med ett skratt.
För att klarlägga Inlandsbanans roll som transportled för just skogsråvaror- och bränslen har IBAB startat en utredning tillsammans med Skogforsk. Målet är att hitta effektivare logistik för skogsindustrins råvaruflöden, inte minst biobränslet. Inlandsbanan har kapacitet att nyttjas avsevärt mer för sådana transporter. Är en dubblering möjlig?

Annons
Annons

Det finns flera aktörer som gärna ser att det satsas rejält på järnvägen. Två av dem är SCA och Sveaskog. För SCA:s del är orsaken inte minst att företaget planerar en stor biobränslesatsning i närheten av Arvidsjaur. Man anser att de stora transporterna ska kunna göras på Inlandsbanan och vidare österut på den nu stängda tvärbanan mellan Arvidsjaur och Jörn.
Ett projekt är att öka bärigheten på bandelen mellan Arvidsjaur och Jokkmokk. Som läget är idag kan en timmervagn inte ta full last.
— Just nu ser det ut som om det blir färdigt redan nästa år. Därmed kan vi köra avsevärt tyngre tåg på hela Inlandsbanan, alltså från Mora till Gällivare, säger Hans.
Fast även om IBAB har flera långsiktiga projekt och investeringar på gång, så känner man att det är lågkonjunktur i skogsbranschen.
— Ja visst. Just nu kan jag märka viss osäkerhet även hos våra kunder. Men jämfört med den dramatiska nedgången i antalet transporter av till exempel stål- och fordonsprodukter som karosser och annat, så är virkestransporterna på Inlandsbanan förvånansvärt opåverkade. Hittills, är kanske bäst att tillägga.

Läs mer i senaste SKOGEN 6/09.

Text och bild: Per Ericsson

Publicerad:
  • Skogsprogram blir politik - på sikt

    Det blir verkstad av nationella skogsprogrammet. Efter strategiarbetet kommer en handlingsplan, enligt näringsdepartementet. Frågan är bara när. På Skogens dag i riksdagen, arrangerad av Kristdemokraterna i samarbete med Föreningen Skogen, stod skogsprogrammet och äganderätten i centrum.
  • Annons
  • Delade meningar om hållbart brukande

    Skogens nytta var förenande medan det fanns meningsskiljaktigheter om definitioner av hållbarhet, skriver Skogssverige i en rapport från Skogens dag i riksdagen.
  • Finska forskare sågar bioekonomistrategi

    68 finska forskare, varav 22 professorer, har skrivit ett brev där de uttrycker oro över den finska regeringens bioekonomistrategi. Den kommer inte att leda till önskade, positiva klimateffekter, skriver forskarna.
  • Annons
  • Nu kommer nya SKOGEN

    I dagarna får prenumeranterna SKOGEN 3/2017 i brevlådan – men den digitala utgåvan är tillgänglig här och nu! Temat den här månaden är Skogsekonomi – läs mer nedan!
  • Jobbar du målmedvetet på att öka tillväxten i skogen?

    I så fall hur? Väljer du särskilt plantmaterial? Provar du dikning eller särskilda skötselmetoder? Håller du koll på de senaste rönen? Eller litar du till naturen själv? Eller bryr du dig inte om kubikmeter? Svara på Månadens fråga!
  • Annons