Dubblering möjlig?

Bild för Gäst Written by Gäst (ej verifierad) On the
Säg inlandsbanan och de flesta tänker på äventyrsresor med rälsbuss genom storslagna norrländska landskap. Men det är bara grädden på moset. För faktum är att Inlandsbanan är en av landets större transportleder för biobränslen och skogsråvara.

SKOGEN har kollat läget och träffat Hans Jonsson, produktions- och personalplanerare hos Inlandsbanan AB som ansvarar för Inlandsbanan.
— Cargo Net, ett norskt järnvägsföretag som vi har affärskontakter med, brukar lite avundsjukt säga att Sverige är perfekt för järnvägstransporter. Man nämner Inlandsbanan och liknar den vid en pulsåder mitt i landet. Med anslutningar når den både hamnar och industrier i både öster och väster. Dess-utom ligger ju de största förråden av skogs-råvara längs Inlandsbanan. Och enligt norskarna borde det ju göra den här järnvägen till det naturliga transportalternativet, säger Hans Jonsson med ett skratt.
För att klarlägga Inlandsbanans roll som transportled för just skogsråvaror- och bränslen har IBAB startat en utredning tillsammans med Skogforsk. Målet är att hitta effektivare logistik för skogsindustrins råvaruflöden, inte minst biobränslet. Inlandsbanan har kapacitet att nyttjas avsevärt mer för sådana transporter. Är en dubblering möjlig?

Annons
Annons

Det finns flera aktörer som gärna ser att det satsas rejält på järnvägen. Två av dem är SCA och Sveaskog. För SCA:s del är orsaken inte minst att företaget planerar en stor biobränslesatsning i närheten av Arvidsjaur. Man anser att de stora transporterna ska kunna göras på Inlandsbanan och vidare österut på den nu stängda tvärbanan mellan Arvidsjaur och Jörn.
Ett projekt är att öka bärigheten på bandelen mellan Arvidsjaur och Jokkmokk. Som läget är idag kan en timmervagn inte ta full last.
— Just nu ser det ut som om det blir färdigt redan nästa år. Därmed kan vi köra avsevärt tyngre tåg på hela Inlandsbanan, alltså från Mora till Gällivare, säger Hans.
Fast även om IBAB har flera långsiktiga projekt och investeringar på gång, så känner man att det är lågkonjunktur i skogsbranschen.
— Ja visst. Just nu kan jag märka viss osäkerhet även hos våra kunder. Men jämfört med den dramatiska nedgången i antalet transporter av till exempel stål- och fordonsprodukter som karosser och annat, så är virkestransporterna på Inlandsbanan förvånansvärt opåverkade. Hittills, är kanske bäst att tillägga.

Läs mer i senaste SKOGEN 6/09.

Text och bild: Per Ericsson

Publicerad:
  • Torbjörn Näslund och Kjell Persson

    Pådrivare bakom bildmätning fick kvist

    Torbjörn Näslund som är kontrollchef på VMF Nord har tilldelats en silverkvist av Föreningen Skogen.
  • Annons
  • Titta 57 år framåt

    Fastighetsverket har fått i uppdrag av regeringen att införa ett hållbart skogsbruk. Nu visar verket upp den nya tolkningen av begreppet. Man kommer att öka an­delen skog som är avsatt för naturvård från 70 procent till 80 procent på sina 866 000 hektar produktiv skogsmark. Omloppstiden förlängs, gödslingen är redan avvecklad och contortaskogarna står på tur.  Oj.
  • Nu kommer sommarnumret av SKOGEN

    I dagarna får prenumeranterna SKOGEN 6-7/2017 i brevlådan – men den digitala utgåvan kan du läsa här och nu!
  • Annons
  • Skogvårdslag förstärker konflikt

    DEBATT Skogsvårdslagstiftningens brister gör att konflikten mellan renskötsel och skogsbruk förstärks. Det finns inga tydliga bestämmelser för hänsyn eller kompensation för skada. Det skriver Malin Brännström, Juridiska institutionen vid Umeå universitet, i Altinget.
  • Biodrivmedel för en euro

    BIOEKONOMI. "Biomassan är inte den begränsande faktorn och därför kommer man att kunna producera biodrivmedel för en euro per liter inklusive moms."
  • Annons